lunes, 14 de diciembre de 2009

Avaluació de recursos per treballar la interculturalitat en línia

PERQUÈ ÉS IMPORTANT SABER AVALUAR I CATALOGAR RECURSOS:

El link per visitar la nostra webquest és aquest: http://phpwebquest.org/catala/webquest/soporte_horizontal_w.php?id_actividad=4977&id_pagina=1

Recordo que els aspectes més destacats consistíen en crear empatia entre els alumnes (siguin dels mateixos orígens o diferents) respecte al que suposa entrar en un espai nou, una escola nova, un país nou i una vida nova. Aquest objectiu es materialitzava en la reflexió entorn a una cançó que parlava de la temàtica i en l'elaboració d'una revista que fés un recorregut pels aspectes quotidians i sensorials dels alumnes en relació a punts concrets.

Trobo molt interessant la webquest com a eina que pot incidir tan en les habilitats de caràcter intercultural com en altres. Perquè:

1. La primera clau és l'accés per internet. No només ajuda a l'alumne al seu desenvolupament en les imprescindibles noves tecnologies, si no que és més atractiu, més vistòs i es poden establir interconnexions molt ràpides entre temàtiques, suports audiovisuals, etc... Si apareix l'activitat guiada en un llibre és interessant però no té el caire interactiu que anima al seu desenvolupament.

2. És especial per l'interculturalitat perquè anima i obliga a realitzar treball en grup, a compartir opinions, reflexions i sensacions. I, només així, es pot aconseguir l'educació intercultural. Si li afegim que, d'aquesta manera es desenvolupa l'educació crítica, l'observació directa del que passa i la conseqüent modificació d'opinions i creences esteriotipades, més encara.

3. En relació al punt 2, aquesta diversitat d'opinions ha de poder-se encabir en un treball final. Això vol dir que han de desenvolupar les capacitats de diàleg, de posar-se d'acord i del treball per un projecte comú on hi surti reflexat tot allò que cadascú opina i pensa. I... a petita escala, no és això la convivència en la interculturalitat?

Pel que fa a nosaltres, com a psicòlegs, pedagogs o psicopedagogs, cal ser molt concret i anar amb molta cura en el plantejament de les webquest. Moltes vegades, la idea pot ser meravellosa, però el seu desenvolupament pot portar a conflictes difícils (observem què va passar en el cas de la Berta i el Joel). En aquest cas, una eina que ens pot servir per poder plantejar activitats com webquest és l'anàlisi, valoració i catalogació de recursos.
D'aquesta manera el que fem és:

1. Ens posem a la pell de l'alumne que realitza la webquest i observem les possibilitats que té (a nivell de defectes i virtuts)

2. Desenvolupem la capacitat crítica. (Quants més observem, més ràpid detectarem els funcionaments i mecanismes efectius). A més a més, contemplarem més aspectes i ens adonarem de punts que potser no haviem observat.

3. Amb la catalogació aconseguim un buidatge complet del recurs, una radiografia que ens permet veure perfectament què manca, què sobra.

4. Aprenent a catalogar podem autocatalogar-nos abans de presentar un recurs i perfeccionar allò que hem fet.

Finalment, comentar que tant la PAC 2 com la PAC 3, m'han obert una finestra, mostrant-me un recurs per realitzar activitats que no coneixia. Però, sobretot, el que m'ha mostrat és el procés per aprendre a crear una activitat i la seva valoració.

Cal dir que, abans d'aquestes PAC's, trobava relativament senzill plantejar una activitat orientada a l'educació intercultural... però, ara, m'he adonat que és un treball exhaustiu on s'ha de contemplar cada detall, cada unitat didàctica al milímetre i que, només així, es pot aconseguir el nostre objectiu: la interculturalitat.

Una abraçada
L.

No hay comentarios:

Publicar un comentario